De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Re: Rekenen

 Dit is een reactie op vraag 18551 
hoi,

dank voor je reactie.
en dat over filosofie, maar ..

ik ben, zoals geschreven, docent en ontmoet in mijn werk veel onbegrip over de standaardbewerkingen in de algebra,eigenlijk in het gewone rekenwerk zeg maar, tot dat ik duidelijk kan maken dat alles alleen maar een variant is van, optellen. op dat moment vallen de verschillende "concepten" op hun plaats. didactisch beschouwd een aantrekkelijke variant in uitleg van rekenen:
de leerling ziet eenheid waar verscheidenheid wordt gesuggereerd.
is uw kwalificatie van didactische aard, als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

vriendelijke groet,

frank benders

frank
Docent - vrijdag 9 januari 2004

Antwoord

Mijn kwalificaties zijn van didactische aard, maar dan ga ik uit van mijn eigen in de lange praktijk opgedane didactiek. Hoe alle concepten ineens op hun plaats gaan vallen omdat overal een optelling in gezien kan worden, is mij ten enenmale vreemd, maar ik ontzeg niemand het recht daar anders over te denken. In elk geval heb ik nooit de behoefte gevoeld om vanuit die invalshoek wiskunde te bedrijven en ik ben dat ook zeker niet meer van plan. Ook heb ik nooit geworsteld met concepten die niét op hun plaats vielen door mijn eigen invulling van het leraarschap. Dat mijn eigen leerlingen hierdoor geschaad zouden kunnen zijn, waag ik sterk te betwijfelen en mocht dat wel het geval zijn dan kan ik daar prima mee uit de voeten. En zij ook ,denk ik!

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 9 januari 2004



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2020 WisFaq - versie IIb