De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  prikbord |  gastenboek |  wie is wie? |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ's
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Steekproefgrootte bij enquete

Ik heb alle vragen betreffende steekproefgrootte doorgelezen maar ik kom er in mijn geval nog niet helemaal uit.
Ik moet een onderzoek uitvoeren ivm klanttevredenheid. Het bedrijf wil klanten van alle vijf de vestigingen hierin betrekken en niet alleen een landelijke uitkomst hebben, maar ook per vestiging. Totaal gaat de populatie om 5.447 klanten maar die zijn niet evenredig over alle vestigingen verdeeld (nl 1442, 1462, 1334, 670 en 539).

Als ik uitga van situatie 1 van de FAQ's kom ik ook uit op een steekproefgrootte van 1068, dus dat geldt voor alle kantoren tezamen. Ik heb het idee dat ik dat niet naar ratio kan verdelen over de kantoren maar dat ik van tevoren moet bepalen hoeveel klanten ik per kantoor aan ga schrijven. En hierbij natuurlijk ook rekening houdende met een responspercentage van 20%.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.
Hoe kom ik erachter hoeveel klanten ik aan moet schrijven, rekening houdende met een responspercentage van 20%, een betrouwbaarheid van 95% en een nauwkeurigheid van 5%?

Alvast heel erg bedankt.

Quirin
Student hbo - maandag 20 oktober 2003

Antwoord

Bij 20% respons zal je onderhand iedereen moeten aanschrijven.
Als je dan 1000 enquetes terugkrijgt moet er rekening mee houden dat je deze enquetes allemaal nog moet verwerken ook. Belangrijk is ook de vraag of het bedrijf daar het geld en de tijd in wil investeren.
Dan nog zal je gezien je respons % in de laatste twee groepen je 5% onnauwkeurigheid (bij 95% betrouwbaarheid) niet gaan halen !
Je kunt bij dit soort onderzoeken niet alles willen. Betrouwbare en nauwkeurige uitspraken over het totaal van alle klanten over de 5 vestigingen kan. Hiervoor heb je een respons van 385 nodig (zie formule faq). Dan nog zou je het 5 voudige aan enquetes weg moeten sturen (= 1925 stuks). Omdat de uiteindelijke uitspraken over alle klanten een goed beeld moeten geven moet je die 1925 representatief (volgens de populatieverhoudingen) verdelen over de 5 groepen.
Dat je vervolgens over de 5 groepen apart niet de nauwkeurigheid haalt die je in gedachten hebt, moet je dan maar op de koop toenemen. Uiteindelijk zal dat weinig afbreuk gaan doen aan je totale verhaal lijkt mij.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 20 oktober 2003



klein |  normaal |  groot

home |  vandaag |  bijzonder |  twitter |  gastenboek |  wie is wie? |  colofon

©2001-2021 WisFaq - versie 3