Goedendag!
Momenteel ben ik bezig met het analyseren van de antwoorden uit de afgenomen enquête. De volgende vraag heb ik in de enquête verwerkt.
Wat is de doelgroep die online bestelt van uw organisatie?
Met de volgende keuzemogelijkheden (totaal vijf keuzemogelijkheden):
18 - 34 jaar
35 - 44 jaar
45 - 54 jaar
55 - 64 jaar
65+
Mijn vraag is welk meetniveau kan er aan deze vraag worden gekoppeld? Ordinaal of scale (ratio/interval = SPSS)?
Ik zou graag uiteindelijke de chikwadraattoets willen uitvoeren.
Daarnaast ben ik bezig met het analyseren van de volgende vraag uit de enquête:
Welke trends zijn volgens u steeds belangrijker onder Nederlandse consumenten? (selecteer in willekeurige volgorde de drie belangrijkste trends)
Met de volgende keuze mogelijkheden (totaal 12 keuzemogelijkheden):
Behoefte naar lokaal geproduceerde producten
Koopgemak van het product
Online eten bestellen
Gezondere levensstijl
Duurzaam geproduceerde producten
Transparante keten van het product
Plasticvrije verpakking (verpakking geheel van karton)
Verminderen voedselverspilling
Smaak van het product
Kwaliteit van het product
Betaalbaarheid van het product
Breedte van het assortiment
Voor deze vraag gebruik ik het meetniveau nominaal. In SPSS krijg ik de mogelijkheid om onder het kopje 'Values' verschillende categorieën aan de variabel/vraag te koppelen. Is het verstandig om aan deze variabel/vraag 12 verschillende categorieën (/Values) te koppelen? Zo nee, wat zou u mij het beste adviseren om wel te doen?
Als u vragen heeft, hoor ik het graag!
U zal mij enorm verder helpen met mijn afstudeeronderzoek! Alvast hartelijk dank!
Groet!Shanna
19-4-2022
Het antwoord op de vragen is redelijk simpel te geven. Maar op de achtergrond speelt iets wat veel ingrijpender is. "Wat is de doelgroep die online bestelt van uw organisatie?". Het gaat dus blijkbaar om online AGF retailers. Dat zijn er niet al te veel en dat vereist soms een aangepaste aanpak. Ik heb je gemaild met een voorstel om dat toch eens door te spreken. Ik hoor dat wel.
Wat is de doelgroep die online bestelt van uw organisatie?
18 - 34 jaar
35 - 44 jaar
45 - 54 jaar
55 - 64 jaar
65+
Meetniveau voor SPSS is ordinaal. Echter de kleine populatie maakt dat die chi kwadraattoets toch discutabel gaat worden. Maar moet je wel toetsen? Eerlijk gezegd denk ik niet dus. Verder vraag ik me af of dit soort organisaties uberhaupt in doelgroepen denkt en dan ook nog op basis van leeftijd? Vaak is het bij die doelgroep toch "iedereen mag bij ons kopen".
Welke trends zijn volgens u steeds belangrijker onder Nederlandse consumenten? (selecteer in willekeurige volgorde de drie belangrijkste trends (uit de volgende 12)
Behoefte naar lokaal geproduceerde producten
Koopgemak van het product
Online eten bestellen
Gezondere levensstijl
Duurzaam geproduceerde producten
Transparante keten van het product
Plasticvrije verpakking (verpakking geheel van karton)
Verminderen voedselverspilling
Smaak van het product
Kwaliteit van het product
Betaalbaarheid van het product
Breedte van het assortiment
Essentieel is dat je voor SPSS van elk item een aparte variabele maakt (want multiple respons). Die 12 items kunnen dus niet in slechts 1 variabele.
Normaal kunnen organisaties dus (max) drie items aankruisen. Nu is het van belang hoe de niet aangekruiste items in jouw databestand staan. Er zijn die mogelijkheden: echt missing, 9 (voor missing) of 0 voor niet aangekruist. De laatste is in jouw geval de juiste. Je krijgt dan een 1 voor aangekruist (neem ik aan) en een 0 voor niet aangekruist. Als je over alle respondenten nu bij deze items het gemiddelde neemt dan krijg je bijvoorbeeld 0,45 wat betekent dat 45% van de respondenten dit item gekozen heeft. Zo kan je bij de items een ranking maken van de volgorde van belang.
Staan ze als echt missing in je databestand dan kan je met recode 1=1 sysmis=0 per variabele dat wel wijzigen (Houd altijd een backup van je oorspronkelijke bestand).
Value labels zijn hierbij niet per definitie fout maar wel overbodig. Ik zou per items wel een variabele label koppelen.
Met vriendelijke groet
JaDeX
jadex
20-4-2022
#93559 - Statistiek - Student hbo