Voor onze wiskunde PO moeten we een kermisattractie ontwerpen met behulp van parametervoorstellingen. We weten niet goed hoe we moeten beginnen . Zouden jullie ons op weg kunnen helpen?
Bvd,Sander
3-5-2005
Veel bewegingen in zo'n kermisattractie zijn draaien t.o.v. een punt dat zelf ook draait. De meest klassieke vorm daarvan is zo'n octopusgeval...
Je begint met een 'normale cirkelbeweging'. Neem daarvoor bijvoorbeeld:
x(t)=5·cos(t)
y(t)=5·sin(t)
Je krijgt dan deze 'baan':
Niet 'echt' interessant (de draaimolen!). Je kunt dit combineren met een kleinere cirkelbeweging met een andere periode... bijvoorbeeld iets als:
x(t)=5·cos(t)+2·cos(5t)
y(t)=5·sin(t)+2·sin(5t)
Je krijgt dan deze 'baan':
..en dat lijkt toch wel aardig eh... 'kermisachtig'. Zo kun je natuurlijk nog doorgaan...
Vooral zo'n 'rare punt' lijkt me nogal misselijkmakend... Kortom: experimenteren zou ik zeggen! Dit soort dingen kan je erg leuk doen met je GR natuurlijk!Zie Draaimolen met een ronddraaiende schommel [showrecord3.asp?id=19864]
WvR
9-5-2005
#37565 - Praktische opdrachten - Leerling bovenbouw havo-vwo