De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}


0. Over het beantwoorden van vragen...

Dit is een toelichting op de tien gouden regels.
  1. De antwoorden horen ‘positief’ en ‘opbouwend’ te zijn. Het is voorstelbaar dat we af en toe geïrriteerd raken bij de zoveelste leerling die blijkt geeft van de ‘verkeerde houding’. Toch maar ‘positief’ blijven of de vraag negeren. We gaan er van uit dat het grootste deel van de vragenstellers wel iets wil leren. Uit de bedankjes die we soms krijgen blijkt dat ook. Daar doen we het voor!

  2. Mijn idee is dat je als beantwoorder die vragen uit de ‘bak’ kiest die je interessant, leuk of belangrijk vindt om te beantwoorden. Vragenstellers hebben zeer uiteenlopende achtergronden. Het is, in het algemeen, handig als een antwoord aansluit bij het niveau van de vragensteller. Dat betekent vaak dat je wel een antwoord kan willen geven op ALLE vragen, maar het soms beter kan zijn een vraag over te laten aan een beantwoorder die bekend is met het niveau, lands eigenaardigheden en/of het soort onderwijs.

    Let er op dat ook VMBO-leerlingen (e.d.) recht hebben op begrijpelijke en zinvolle antwoorden. Je mag hier niet dezelfde eisen aan stellen qua formulering en taalgebruik als bij vragen van een hoger niveau! 

    Hoe hoger het niveau hoe meer je aan de vragensteller zelf kan overlaten. Vervelende ‘klussen’ kan je het beste overlaten aan de moderator. Sommige beantwoorders hebben de neiging om alles te willen regelen... dat is niet nodig... kies de vragen die je leuk of interessant vind om te beantwoorden en laat ook wat liggen voor de anderen!

  3. Vragen in de categorie 'maak mijn huiswerk' kan je in algemene termen beantwoorden, geef een ander voorbeeld of laat de vraag met rust! Stuur geen berichten als 'maak je huiswerk zelf', want dat spreekt voor zich! Het is in zo'n geval beter om helemaal niet te antwoorden. Vragen die alleen bestaan uit een opgave niet beantwoorden, we zijn geen antwoordenboekje.

  4. Veel vragen die gesteld worden zijn al eerder beantwoord. Het is niet de bedoeling dat er in de database allerlei vragen komen te staan waarbij het antwoord is ‘deze vraag staat er al in’ of elke keer weer dezelfde vragen opnieuw te beantwoorden. Een goed beleid is de vraag verwijderen en te verwijzen naar één van de relevante vragen... Ik realiseer me dat het lastig is om precies te weten wat er allemaal in de database staat, er zijn alleen al 130 veelgestelde vragen!? Toch is dat wel van belang, omdat dit het 'principe' is. Eenmaal beantwoord, dan niet nog eens... verwijzen naar een vraag, een zoekopdracht, een FAQ dat is beter. Denk ook eens aan de links!

    Eigenlijk is het bedoeling dat er rond een thema gewoon ergens een overzicht komt. Dat is ook één van onze doelstellingen... op Inhoudsopgave staan al een aantal voorbeelden. Zin in het maken van zo'n pagina? Laat het weten! 

  5. Het is niet (per sé, maar het mag wel) de bedoeling om zelf allerlei 'dingen' te verzinnen en in te voeren. Als het even kan verwijzen we zoveel mogelijk naar de vragen die als in de database staan of naar bestaande websites. Vaak levert ‘even’ zoeken in Google wel het een en ander op. Geef niet als antwoord zoek maar in Google, zonder op z’n minst één voorbeeld te geven van een site waar ‘nuttige’ en 'relevante' informatie staat. Juist bij een groot aanbod is het voor leerlingen moeilijk te beoordelen wat zinnig of wat onzin is... (dat zouden ze natuurlijk wel moeten leren!).

  6. Vraag bij onduidelijke vragen naar meer informatie. Gebruik het knopje vragen om meer informatie (je gebruikt dan wel je eigen emailadres!) of via de site en nodig de vragensteller uit te reageren. Een andere mogelijkheid is om de vraag te verwijderen, je beslissing toe te lichten en de vragensteller uit te nodigen de vraag opnieuw te stellen! Of laat de vraag met rust!

  7. Soms gaat er wel eens iets mis. Het gevolg kan zijn dat een vragensteller een vraag meerdere keren instuurt, dit is meestal per ongeluk. Neem de laatste (de onderste) vraag in behandeling, klik op later beantwoorden en verwijder de overtollige vragen. Stuur in zo'n geval geen e-mail dat 'één keer vragen voldoende is' of dat de vragen verwijderd zijn...

  8. Ironie, sarcasme en spot horen niet in WisFaq thuis. Humor mag... :-), maar wees voorzichtig! Voor sommige vragenstellers liggen de zaken erg gevoelig. Worden ze 'normaal' al niet erg serieus genomen, dan is het extra pijnlijk als wij dan ook nog eens een keer 'vervelend' gaan zitten doen. Niet doen!

  9. Bedankjes, schouderklopjes en leuke reacties kan je in het gastenboek zetten. Bij het verwijderen van vragen waarin wordt gescholden, vuile taal wordt uitgeslagen, e.d. dit even melden.

  10. WisFaq wordt continu aangepast en verbeterd. Op Actueel kan je altijd de laatste wijzingen zien.


home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3