De leraar blijft nodig...
De leraar blijft nodig, ook bij praktische opdrachten. Dat blijkt ook uit de website WisFaq, waar leerlingen vragen en antwoorden kunnen bekijken en vragen kunnen stellen als ze problemen hebben met hun wiskundehuiswerk. Je ziet aan de vragen dat leerlingen nog vaak met een opdracht het bos ingestuurd worden. Dat stelt ook het rapportVier in ba-lans: ‘De meeste leraren in het voortgezet onderwijs geven huiswerkopdrachten waarvoor leerlingen thuis internet gebruiken.
Leerlingen zijn weinig tevreden over de tips die leraren geven voor het zoeken van informatie op internet.’ Leraren gaan er vaak ten onrechte van uit dat leerlingen over de benodigde informatievaardigheden beschikken. Maar leerlingen hebben problemen bij het zoeken, selecteren, interpreteren en verwerken van informatie.
‘Door ict kan een leerling op eigen kracht ontdekkingen doen’, zegt Koeno Gravemeijer van het Freudenthal Insti- tuut. ‘Aan de statische wiskunde kan ict een heel mooi dy- namisch aspect toevoegen. Het is flexibel, je kunt er meer mee stoeien dan op papier. Maar ict is geen wondermiddel. De leerkracht blijft belangrijk
bron
©2004-2024 WisFaq