\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Von Thünen/Wailbel

Ik moet een practische opdracht voor wiskunde maken over het Von THünen model, tot zover lukt het maar nu staat er dat ik iets moet weten over Wailbel. Ik kan hier niks over vinden.

Het is iemand die het Von Thünen model heeft aangepast en in het model gevoerd dat er een rivier doorheen loopt.....
kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen?

Groetjes Britt

britt
Leerling bovenbouw havo-vwo - woensdag 11 juni 2003

Antwoord

Hoi Britt,

ik heb nog nooit van Wailbel gehoord en ik heb het Von Thünen model in al zijn kleuren en geuren gezien, samen met alle mogelijke aanpassingen en uitbreidingen. Op Internet heb ik ook gezocht, maar niets gevonden (buiten dan Wailbel een dorpje in Zwitserland is ). Dus praat er eens over met je leerkracht, want het kan toch niet de bedoeling van een praktische opdracht zijn dat je er helemaal niets over vindt. Je leerkracht heeft misschien wel een idee hoe je aan informatie geraakt (hij of zij moet toch al van Wailbel gehoord hebben).

Maar ... ik weet wel hoe men het "rivierprobleem" na Von Thünen heeft opgelost. Het is misschien niet van Wailbel zelf (maar wel grote kans), maar het geeft wel een idee van hoe het er ongeveer uit zou moeten zien (misschien is mijn versie zelfs nog een aangepaste versie van Wailbel, wie weet). Je kan er misschien wel mee verder.

Eerst nog zeggen dat het werkt met de concentrische cirkels die je krijgt bij Von Thünen . Cirkels rond de marktplaats en per gebied is de lokalisatie van een ander landbouwproduct.

Je mag een rivier niet zien als een natuurlijke hindernis waardoor men een omweg moet maken om de centrale marktplaats te bereiken. Je kan eigenlijk aannemen dat de marktplaats steeds aan een brug over de rivier zal liggen, zodat zoveel mogelijk mensen de markt kunnen bereiken.

Je moet de rivier zien als een extra transportmiddel. Naast paard en kar, wordt nu de trekschuit (= boot dat op water drijft, getrokken door paarden aan de oevers van de rivier) ook gebruikt. Je ziet dat het nog heel wat terug in de tijd is. Maar je kan ook een gewone boot nemen, het principe blijft hetzelfde. Het essentiële is dat de transportkosten (die eigenlijk bepalend zijn voor de bied- of lokatierente) nu bestaan uit transportkosten per weg of per rivier, of een combinatie van de 2 (per kar naar de rivier en dan verder per boot).

Nu, de transportkosten per rivier zijn heel wat lager dan via de weg. Per boot kan je immers veel meer vervoeren dan via paard en kar, met lagere transportkosten tot gevolg. Dit wil concreet zeggen dat de landbouwer zich verder van de markt kan vestigen. Dit kan je desnoods zelf wat verder uitwerken in vergelijking met Von Thünen.

Grafisch gezien geeft dat het volgende effect. Teken (of beeld je in) een marktplaats die via het Zuiden uitmondt vlak bij de marktplaats. Je kan een rechte rivier nemen, maar die mag natuurlijk ook wat kronkelen. De bovenste helft van de cirkel zal er juist hetzelfde uitzien als bij Von Thünen, er is immers geen invloed van de rivier.

De onderste cirkelhelft ziet er wat anders uit. De gebieden worden uitgerokken door de rivier en zullen deze een beetje volgen. De binnenste cirkel zal de rivier omsluiten en zal op grotere afstand van de markt eindigen (door de lagere transportkosten). De 2de cirkel zal van boven naar beneden eerst de binnenste cirkel omsluiten en dan de rivier volgen en nog wat verder doorlopen. De derde...

Ik hoop dat je mijn beschrijving een beetje begrijpt. Als je erover nadenkt is het eigenlijk vrij eenvoudig. Daarom dat je het het best ook uittekent.

Groetjes,

Tom


vrijdag 13 juni 2003

Re: Von Thünen/Wailbel

©2001-2024 WisFaq