Hallo, mijn vraag heeft meer iets met de theorie van differentieren te maken dan de praktijk. Ik hoop dat dat niet erg is en dat jullie mij willen helpen. Voor een praktische opdracht voor wiskunde A2 moet ik weten wat men differentieert en waarom men differentieert. Ik weet dat je met differentieren de afgeleide kunt berekenen, maar er is blijkbaar dus meer want het moet in mijn praktische opdracht. Weet iemand van jullie wat precies de (hogere?) functie is van differentieren??
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Op internet kan ik het namelijk nergens vinden. Alvast bedankt!!
Chantal
Chanta
Leerling bovenbouw havo-vwo - zondag 4 januari 2004
Antwoord
Dit is 'op zich' misschien een interessante vraag, maar het antwoord kan ik je niet zo 1-2-3 geven. In principe zou ik zeggen dat differentieren een onderdeel is van de wiskunde die allerlei andere wiskunde mogelijk (heeft ge-) maakt. Wiskunde is namelijk opgebouwd als een gebouw. Bij een gebouw kan je ook niet zomaar muren weg halen zonder dat het gebouw zijn stevigheid verliest.
Wat is dan het praktische nut?
Bij andere voortbrengselen van de techniek is de rol van de wiskunde nog veel sterker aanwezig. Denk aan radio's, televisietoestellen, vliegtuigen, raketten, compact discs, computers. Veel te veel om op te noemen. Bij al dit soort apparaten heeft U zo Uw eigen hersenspinsels. Een compact-discspeler is een apparaat dat een duidelijk doel dient. Het is een doos met knoppen. Je kunt er een compact disc in stoppen. Als je op de juiste knoppen drukt dan gebeurt er meestal wel wat je ervan verwacht. Er komt muziek uit. Er is een ongelooflijke hoeveelheid kennis in zo'n apparaat verwerkt: kennis uit de natuurkunde, de informatica, de techniek, kortom kennis van al die vakken waarvan je iets zou leren als je de goede raad 'kies exact' zou opvolgen. Bij al deze vakken speelt wiskunde op een of andere manier een rol en zelfs een cruciale rol.