Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Biljart

Wanneer een biljartbal tegen de rand van de tafel stoot dan is de hoek die de teruggekaatste bal met de rand maakt gelijk aan de hoek waaronder hij tegen de rand botst.

Wanneer twee posities A en B op de tafel gegeven zijn, kan je dan de richting bepalen waarin je tegen de bal in het punt A moet stoten opdat hij na een keer tegen rand te botsen, punt B zou raken?

James
3de graad ASO - zaterdag 9 augustus 2003

Antwoord

Ja hoor. Stel je hebt 2 locaties, A en B.
De zwarte verticale lijn stelt de rand van de biljarttafel voor:
q13351img1.gif

Uitgaande van beginlocatie A, moet je locatie B in gedachten spiegelen aan de wand. Dit levert een punt B'.

Nu mik je vanuit A in een rechte lijn op het (virtuele) punt B'.

q13351img2.gif

De biljartbal zal dan onder de wet "hoek inval = hoek terugkaatsing" weerkaatsen aan de wand. (kun je bedenken waarom?)
Zo kun je vanuit A mikken hoe je B bereiken moet.

groeten,
martijn

mg
zaterdag 9 augustus 2003

©2001-2024 WisFaq