De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Cijferreeksen

Hoi, ik heb een vraag. Ik moet een connector ability test doen maar er zitten dit soort vragen in: welke getal hoort op de plek van het vraagteken?
Hier een paar voorbeelden:

1-2-?-48-384
1-10-?-(-120)-1680
6-30-?-174-366
2-36-?-432-288

Heeft iemand hier een antwoord op hoe je dit zo snel mogelijk kan beantwoorden, want ik kom er echt niet uit. Alvast bedankt!

Björn
Student hbo - maandag 14 november 2022

Antwoord

Het is toch per geval inzien wat er gebeurt. Een algemeen recept is er niet. Het helpt wel als je weet wat voor soort constructies kunnen voorkomen. En veel van dit soort puzzeltjes maken helpt ook in de slagvaardigheid. Wel een tip bij een schriftelijk assessment: Blijft nooit te lang bij een individuele opgave stilstaan. Maak eerst de opgaven die vrij makkelijk lukken en sla de rest even over, die kan je dan aan het einde nogmaals oppakken.

eerste: x2 x4 x6 x8 dus 8 ontbreekt (kijk naar de laatste gedeeld door de een na laatste).

tweede: x10 x12 x14

Dit lijkt een beetje op sterke exponentiele stijging. Maar bij de laatste twee is dat minder of niet het geval.

derde: telkens x2+18 levert op 6,30,78,174,366
Of kijk eens wat de verschilrij doet 24,....,....,192. Dan moet je doorhebben dat 192=8x24 Dus je probeert met verschilrij 24,48,96,192 aan te vullen en dat lukt.

vierde: x18 :3 x36 :1,5 Om en om vermenigvuldigen met het dubbele en delen door de helft.

Er wil ook nog wel eens iets kwadratisch inzitten. Iets als rij 1, 5, 14, 30, 55 of iets als x2 x4,5 x8 x12,5 bij 1, 2, 9, 72, 900

Succes!

Met vriendelijke groet
JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 14 november 2022
Re: Cijferreeksen



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3