De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Welke toets gebruiken voor significantie?

Op onze school willen we het volgende gaan onderzoeken:
  • Havo 4 eindcijfers in vergelijking met de SE cijfers havo 5
  • Havo 4 eindcijfers in vergelijking met CE havo 5
  • Havo 4 eindcijfers in vergelijking met het eindcijfer havo 5.
  • SE cijfer havo 5 in vergelijking met het CE cijfer havo 5.
We hebben alle data hiervoor verzameld en willen nu de gemiddelden per leerling naast elkaar leggen en kijken of er een significant verschil is tussen bijvoorbeeld het eindcijfer van een leerling in havo 4 voor wiskunde en het SE cijfer voor wiskunde in havo 5.
  • Welke toets kunnen we hier het beste voor gebruiken?
  • Is dat de gepaarde t-toets?
  • Is het dan niet erg dat we niet het gemiddelde van de hele groep leerlingen nemen maar het per leerling gaan bekijken?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Robert
Docent - dinsdag 4 februari 2020

Antwoord

Hallo Robert,

Ik neem aan dat je wilt weten of cijfers systematisch hoger of juist lager zijn geworden bij het tweede meetmoment. Dan lijkt het me juist een voordeel dat je niet naar het gemiddelde van de hele groep kijkt, maar in plaats daarvan naar de verschillen per leerling.

Neem als voorbeeld het extreme geval dat enkele leerlingen in 4-HAVO een 1 halen en in 5-HAVO een 2, andere leerlingen gaan van 5 naar 6 en weer andere leerlingen van 9 naar 10. Duidelijk is dat er dan een significante verbetering is van de cijfers: alle leerlingen gaan een punt vooruit. Een gepaarde t-toets toont dit systematische verschil.

Wanneer je eerst voor zowel 4-HAVO als 5-HAVO de cijfers middelt, dan zal dit gemiddelde ook met 1 zijn toegenomen. Echter, de spreiding binnen beide groepen zo groot dat dit verschil nu niet significant is.

Dit laatste is te begrijpen wanneer je bedenkt dat bij deze tweede werkwijze de berekening 'niet kan weten' welk 2e cijfer hoort bij welk 1e cijfer. Het kan dus zijn dat een leerling die eerst een 1 had naar een 10 is gegaan, een andere leerling van 9 naar 6 en een derde leerling weer van 5 naar 2. In dat geval zou er geen systematische verhoging van de cijfers zijn.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 4 februari 2020
 Re: Welke toets gebruiken voor significantie? 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3