De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
|||||||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
Re: Het aantal oplossingen bespreken
Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik vraag me wel nog af of je deze vergelijking ook puur algebraisch kan beantwoorden. Zelf heb ik nog een andere manier gevonden door de vergelijking om te vormen naar m (m = x3/(x2-1) ) en dan het aantal snijpunten van x3/(x2-1) met evenwijdigen aan de x-as. Ook dan bekom ik 1,2,3 oplossingen ifv m. AntwoordWanneer je de oorspronkelijke vergelijking op 0 stelt en vervolgens een horizontale raaklijn eist dan doe je in feite hetzelfde als wat ik doe. Zeker bij dit soort opgaven is het zaak om het rekenwerk zoveel mogelijk te beperken. Door te splitsen in een derdegraads en een lineair functie met een variabele richting m kun je grafisch goed zien wat er gebeurt. Dat lijkt me de meest fraaie en inzichtelijke strategie.
home | vandaag | bijzonder | gastenboek | statistieken | wie is wie? | verhalen | colofon ©2001-2024 WisFaq - versie 3
|