|
|
\require{AMSmath}
Rekenregels breuken
L.s.,
Na een speurtocht over het hele internet deze site gevonden. Ben als moeder van een leerling uit groep 8 op zoek naar een eenvoudige uitleg over het rekenen met breuken. Dus de theorie, geen oefeningen of voorbeelden. M.i. is dit op internet niet te vinden.
Op uw site vond ik wel enige informatie, maar ook voornamelijk in de vorm van voorbeelden. Informatie of voorbeelden over het vereenvoudigen van breuken vond ik echter tot nu toe niet. Daar ben ik nog het meest naar op zoek. Echter de gewone theorie, waar mijn zoon als hij het, weer eens, vergeten is (hij heeft moeite met automatiseren) kan ik nergens vinden. Een korte, duidelijke uitleg over optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en vereenvoudigen van breuken om op terug te vallen zou hem veel helpen. Waar kan ik dit vinden of kunt u mij hieraan helpen? B.v.d.
Christ
Ouder - vrijdag 13 december 2002
Antwoord
U kunt misschien met het volgende uit de voeten.
a/b + c/d = (ad + bc)/bd
Voor aftrekkingen is de regel hetzelfde, alleen de plus vervangen door een minteken.
a/b . c/d = ac/bd
a/b : c/d = ad/bc
Hiermee zijn de hoofdbewerkingen optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen vastgelegd.
Het vereenvoudigen ligt iets ingewikkelder. De regel is in wezen niet moeilijk: een breuk mag alleen vereenvoudigd worden door teller en noemer door hetzelfde getal te delen. Het is dus niet toegestaan om de getallen in teller en noemer met hetzelfde getal te vermeerderen of te verminderen. Dus wel bijv. 12/16 = 3/4 ,waarbij teller en noemer gedeeld zijn door 4, maar niet 12/16 = 10/6, waarbij van teller en noemer 2 afgetrokken is.
Ook niet: (16 - 4)/(17 + 4) = 16/17 (men streept dan de getallen 4 tegen elkaar weg, maar dat is niet toegestaan), maar wél (16 - 4) /(17 + 4) = 12 / 21 = 4/7 (nu wordt er boven en onder gedeeld door 3)
MBL
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 13 december 2002
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|