De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Re: Re: Re: Re: Ruimtelijk figuur2

 Dit is een reactie op vraag 58984 
Ik geloof dat ik het eindelijk snap!!!
al heb ik 't iets anders opgelost.

mijn uitwerking:
40/10 = (40-h)/1/2PQ

40(1/2PQ) = 10(40-h)
20PQ = 400 - 10h
PQ = 20 - 1/2h

nog een vraag: je moet de piramide dus door midden snijden, omdat je dus voor deze stap ook met gelijkvormigheid wil werken? waarom kun je dan niet gewoon de hele piramide laten zoals die was, zoals bij de eerst stap om de hoogte uit te rekenen van de oorspronkelijke periode?

Céline
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 14 april 2009

Antwoord

Er zijn altijd vele wegen die naar Rome leiden. Ik gebruik bijvoorbeeld liever even 'z' maar dat heeft dezelfde lengte als 1/2PQ, maar 'strikt' genomen is PQ een ander lijnstuk dan het lijstuk met lengte z in de driehoek die ik gebruik.

Het probleem van wiskunde leren is dat je zoiets opbouwt. Het uiteindelijke resultaat is een opbrengst van jarenlang leren. Mijn ervaring is dat je de dingen gestructureerd en helder moet doen. Bij 't rekenen in een vlakke doorsnede van een ruimtelijk figuur kan je allerlei stellingen en eigenschappen gebruiken van vlakke figuren. Dat doe je niet zo maar, dus al te wild van alles door elkaar gooien is gewoon niet handig.

Stap voor stap en gebruik wat je geleerd hebt... zoiets...

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 14 april 2009
 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ruimtelijk figuur2 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3