|
|
\require{AMSmath}
Verband tussen brug leonardo en goniometrie
Ik zou graag willen weten hoe het verband kan worden gemaakt tussen de brug van Leonardo en goniometrie? Schijnbaar heeft het te maken met het aantal stukken waaruit je brug bestaat en de lengte van de afzonderlijke stukken. Daarbij is het zo dat de hoek tussen de verschillende stukken uit de brug afhankelijk is van de lengte van de stukken.
Nadine
Docent - zondag 6 januari 2008
Antwoord
Dag Nadine, Wat een leuke zeg. Deze brug kende ik nog niet. Dat laat de genialiteit van Leonardo da Vinci maar weer eens zien. Ik heb de halve brug getekend. De andere helft is natuurlijk het spiegelbeeld. Het gaat inderdaad om de lengte van de stukken (rood en groen). Maar ook om de dikte van de dwarsbalken (rood). Je kunt b.v. beginnen bij het horizontale deel. Er komt een rode balk in het midden en twee aan de uiteinden. Als je de lengte van het horizontale deel weet, ligt de hoek van het bovenste schuine deel (groen) vast. Dan kun je de hoek van het tweede schuine deel (zwart) nog kiezen. Vervolgens ligt de plek van de onderste rode balk en de hoek van het laatste deel vast. Er zijn dus drie parameters die je kunt kiezen. De lengte van het horizontale deel. De hoek van het schuine (zwarte) deel en de dikte van rode dwarsbalken. De laatste ligt natuurlijk vast als je het materiaal al hebt. Met de eerste twee bepaal je b.v. de hoogte en de breedte van de hele brug. Ik ben heel benieuwd wat je hier allemaal voor leuks mee kunt in de klas. Als je de lengte van de palen weet kun je bij voorbeeld uizoeken hoe hoog en/of breed de brug kan worden. Er is ook nog de vraag watvoor krachten er op de delen komen te staan. Maar, daar zullen we ons maar even niet aan wagen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. als je nog concretere vragen hebt, hoor ik het graag. Groet. Oscar
os
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 11 januari 2008
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|