|
|
\require{AMSmath}
Re: Tevredenheidsonderzoek
bedankt voor je reactie. Ik bedoel eigenlijk dat ik meerdere op zichzelfstaande vragen in een enquete wil opnemen die per vraag een tevredenheid uitdrukken, maar die in z'n totaliteit ook een cijfer kunnen uitdrukken op een schaal van 10.
Fred
Iets anders - maandag 11 april 2005
Antwoord
Dat leek me eigenlijk al wel maar uit jouw oorspronkelijke vraag is dat niet af leiden. Je hebt nu waarschijnlijk een aantal tevredenheidskenmerken gemeten op een 5 punts likertschaal zeer ontevreden - zeer tevreden. Ik raad je dan aan om respondenten ook een totaalcijfer op een schaal van 1 tot 10 voor de algehele tevredenheid te laten geven. Het probleem is nu welke van de oorspronkelijke deelkenmerken bijdragen tot de uiteindelijke totale tevredenheid. Niet alle oorspronkelijke kenmerken zullen daar even hard in mee doen. De tevredenheid over de koffievoorziening zal doorgaans niet zwaar meewegen in de totale tevredenheid van werknemers. Welke deelvariabelen spelen dan wel een belangrijke rol?? Daar kan je wel iets over zeggen wanneer je gaat kijken naar verbanden tussen de totaalscore en de score op deelaspecten. Ik denk daarbij aan correlaties en eventueel een meervoudige regressieanalyse om de gewichten van de oorspronkelijke variabelen in de eindscore te bepalen. Echter zondig je dan zeker tegen de regels. In het beste geval voer je deze analyses uit met interval/ ratiovariabelen. Die likertschaal is echter ordinaal. En het beperkte aantal antwoordmogelijkheden is daarbij het grootste probleem. Analysetechnisch is het beter om op deze deelaspecten ook te waarderen op een schaal van 1 tot 10. Veel meer kan ik daar zo overigens niet over zeggen. Met vriendelijke groet JaDeX
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 11 april 2005
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|