De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Verschil tussen cijferen, rekenen, wiskunde

Ik heb in de Dikke van Dale gekeken naar de definities van de 3 bovenstaande termen, maar desondanks staan er bij mij nog wat vragen open.
Heb ik het bij het rechte eind bij de volgende veronderstelling:
cijferen: rekenkundige bewerkingen uitvoeren met de cijfers 0 t/m 9?
rekenen: rekenkundige bewerkingen uitvoeren met getallen
wiskunde: (flauw antwoord: de rest?) Of te wel: 'redactiesommen' (in welke moeilijkheidsgraad dan ook en geschreven in schrift of in symbolen) waarbij uit de context gehaald moet worden hoe de opgave opgelost dient te worden?

Wat is de definitie van een rekenkundige bewerking?
Bij rekenen worden de 4 operatoren: +,-,x,: gebruikt, maar ben je ook aan het rekenen als je 36, 2, 53, 12$\pi$+ 341, sin($\pi$/2), 8!, e.d. aan het bepalen (=(be)rekenen) bent?
Je zegt immers ook: 'reken de volgende determinant uit'. Terwijl een opgave als deze mij een wiskundige opgave lijkt en de berekening een rekenkundige.

Ik ben dus op zoek naar de grens tussen de 3 termen.
(Ik heb het idee dat dit een behoorlijk triviale vraag is, maar desondanks ben ik tot op heden geen plausibel antwoord tegengekomen)

Alvast bedankt voor het antwoord,
Sébastien

Sébast
Student hbo - donderdag 24 februari 2005

Antwoord

Als we de van Dale mogen geloven, dan is cijferen en rekenenen hetzelfde. Het is (volgens de van Dale): met getallen, cijfers werken, volgens de regels hoeveelheden, aantallen benoemen, samenstellen en ontbinden. Dus rekenkundige bewerkingen uitvoeren.
Wiskunde is (volgens de van Dale): de wetenschap die zich met de eigenschappen van grootheden als zelfstandige gegevens bezighoudt. Wiskunde is dus meer een wetenschap.

Dus als je een opgave hebt dan kun je die beantwoorden door eerst wiskundig te doen, en het dan uitrekenen. Het een is dus het gevolg van het ander.

Met vriendelijke groet,
Marco ten Hoff

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 7 maart 2005



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3