|
|
\require{AMSmath}
Likert schaal
Hallo, Ik heb een onderzoek gedaan naar de mening van het Groningse publiek over de screening en preventie op diabetes mellitus type 1, daarvoor heb ik een vragenlijst gebruikt met antwoordmogelijkheden in de vorm van een 3-punt likert schaal. Ik ben nu toe aan het schrijven van de discussie. en ik denk dat het beter is om een 5-punt likert schaal te gebruiken... alleen weet ik eigenlijk niet precies wat de voor delen daarvan zijn. Dus mijn vraag wat is het voordeel van een 5-punt likert schaal tov een 3 punt -likert schaal???
Groeten Sanne
Sanne
Student universiteit - vrijdag 11 februari 2005
Antwoord
Om de keuze nog wat moeilijker te maken: er zijn ook 4 en 6 punt Likert schalen. Wanneer je een driepunt schaal vergelijk met een schaal met 5 punten dan zie je vaak dat bij die 3 punt schaal meer in het midden geantwoord wordt dan bij een 5 punt schaal. Psychologisch zullen respondenten namelijk iets minder snel geneigd zijn om uitersten in te vullen (wanneer het gaat om meningen of beoordelingen - kwalitatief/ordinaal dus). Bij een 5 puntschaal zullen de twee uitersten nog veel minder gekozen worden. Dit nadeel kan achteraf gecorrigeerd worden door de categorieen zeer tevreden en tevreden samen te nemen. Toch verdient het de voorkeur om ook dan met deze 5 punt schaal te starten. Bij een 3 of 5 puntschaal (zeer ontevreden, ontevreden, neutraal, tevreden, zeer tevreden) heb je (vrijwel) altijd een neutrale keuzemogelijkheid in het midden. Een 4 (negatief, enigszins negatief, enigszins positief, positief) of 6 punt schaal dwingt de respondent om in ieder geval een positieve of negatieve keuze te maken. De neutrale keuzemogelijkheid is daarbij (vaak) verdwenen.
Met vriendelijke groet JaDeX
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zondag 13 februari 2005
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|