|
|
\require{AMSmath}
Dyscalculie
hebben jullie plaatjes van dyscalculie? ik houd er mijn spreekbeurt over en ik wou paar dingen weten over dyscalculie. wie heeft het ontdekt? enz. als jullie wat informatie hebben wil ik het graag horen groetjes marleen
marlee
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - vrijdag 14 januari 2005
Antwoord
Plaatjes van dycalculie??? Iets als bijvoorbeeld 3 + 4 = 9 2 / 1/2 = 1 Voorbeelden dus! Enkele voorbeelden zijn genoemd in een stuk van Adri Treffers over dyscalculie (PDF-bestand). In een artikel in Willem Bartjens (tijdschrift voor over reken-wiskundeonderwijs) gaat Jo Nelissen in op de 'dyscalculie-hype' (PDF-bestand). En verder wellicht nog wat informatie in een Powerpoint presentatie (klaar voor gebruik?). En de ontdekker?? Dat weten we echt niet, maar dat er oa. in Duitsland, waar gesproken wordt over Rechenschwäche (te vertalen als ...), al vroeg onderzoek gedaan is moge blijken uit onderstaand 'literatuurlijstje' (met wat jaartallen). (*) S.E. Henschen: Über Sprach-, Musik- und Rechenmechanismen und ihre Lokalisation im Großhirn. In: Zeitschrift für die gesamte Neurologie und Psychiatrie, 1919 (Bd. 52, S. 289) (*) P. Ranschburg: Die Leseschwäche (Legasthenie) und Rechenschwäche (Arithmasthenie) der Schulkinder im Lichte des Experiments. Berlin, 1916. (*) P. Ranschburg: Rechenfähigkeit. In: Enzyklopädisches Handbuch der Heilpädagogik, 1934. En dit alles was (ook door jou) met enkele klikken op het i-net te vinden... Google zelf eens met 'voorbeelden dyscalculie'. Maar de belangrijkste vraag bij dit al is volgens mij nog steeds niet beantwoord: Wanneer spreken we van 'slecht in rekenen' en wanneer van 'dyscalculie'?
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 15 januari 2005
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|