|
|
\require{AMSmath}
Re: Re: Cumulatieve Frequentie Dichtheid
Beste JaDex, Okay okay je zegt dus dat CFD en RFD niet voorkomen en dus is het probleem ook meteen weg. Stel ik heb twee gegroepeerde tabellen ieder met dezelfde klassen, maar de klassen hebben verschillende klasse breedtes. Het gaat hier om quantitatieve gegevens. Ik wil nu graag een diagram tekenen die deze twee met elkaar vergelijken.
Mijn beredenering: Als eerste moet dit een histogram worden aangezien het hier gaat om quantitatieve gegevens. Ik zal voor een multi- of gestapelde histogram moeten kiezen omdat er twee sets gegevens zijn die ik in 1 grafiek wil weergeven. En nu komt ie, omdat ik twee verschillende sets gegevens heb is het wel zo eerlijk om relatieve frequenties te gebruiken. Conclusie: Ik heb RFD nodig.
Wat gaat er mis in mijn beredenering?
M.v.g. Peter Stikker
peter
Docent - zaterdag 26 juni 2004
Antwoord
Jammer dat je het concrete getalvoorbeeld niet hebt meegezonden, maar goed. Wanneer de klassenindelingen gelijk zijn dan is het geen probleem: twee histogrammen maken met behulp van frequentiedichtheden, dat mag dan inderdaad ook procentueel (je neemt procentuele frequenties in de dichtheid in plaats van gewone frequenties wellicht bedoel je dat met RFD). Dus de aantallen in de te vergelijken groepen omzetten in percentages en die vervolgens (als ware het aantallen) naar dichtheden omzetten. Ik heb me aanvankelijk niet gerealiseerd dat dit misschien je bedoeling kon zijn. Maar dit gaat dus wel op deze manier. Is het feit dat je nu twee grafieken krijgt een probleem ? Een stapeldiagram maken heeft als nadeel dat in de gestapelde staven informatie verloren gaat. Dat lijkt me niet te kunnen werken. Een cumulatief frequentiepolygoon kan wel met daarin de twee grafieken. Wat te kiezen ligt aan het doel van de vergelijking. Andere mogelijkheden als deze twee zie ik eerlijk gezegd niet.
Met vriendelijke groet
JaDeX
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
maandag 12 juli 2004
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|