De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Principes van realistisch rekenen

 Dit is een reactie op vraag 7917 
Het is jammer dat jullie er zo over denken. realistisch rekenen is erg belangrijk in het basisonderwijs en speelt hier een grote rol. het rust op vijf belangrijke principes, waarbij raliteit gebondenheid het belangrijste is. doo alledaagse situaties te gebruiken, kunnen kinderen zich er iets bij voor stellen en dat vergemakkelijkt het rekenen. een voorstelling van iets maakt het begrijpelijk en dat is een belangrijk doel. de ontwikkeling van kinderen is sinds de invoering van het realistisch rekenen vooruit gegaan, dus het is wel degelijk zinvol.

hopelijk worden jullie hier wel iets wijzer van en geven jullie niet meer van die 'domme' antwoorden.

Groeten van een lerares basisonderwijs die realistiesch rekenen wel belangrijk vindt.

Karlij
Docent - dinsdag 23 maart 2004

Antwoord

De term jullie is zeker niet op zijn plaats, het betreft mijn individuele mening die inderdaad best wat meer genuanceerd had mogen zijn. Even in de herkansing dus:
Dit is een forum voor het middelbaar onderwijs. De basisschool stond eigenlijk ook niet ter discussie. Sterker nog, ik ben zelf van mening dat het rekenonderwijs in het basisonderwijs doet wat het moet doen. En uiteraard MOET daar realistisch rekenen bij gebruikt worden. Graag zelfs. Tot zover zijn we het dus absoluut eens wat het basisonderwijs betreft.
Maar in Nederland blijven we vervolgens nog jaren hangen in dat realistisch rekenen. Internationale onderzoeken geven aan, dat het "blijven hangen" ook betekent dat de wiskunde kennis dan niet of nauwelijks meer toeneemt. De vergelijkende onderzoeken zijn daar duidelijk over. Dat is jammer, absoluut een gemiste kans omdat je in wiskunde niet bereid bent te abstraheren. De realistische wiskunde methode is de docenten wiskunde door de strot gedouwd............. tja de gevolgen voor onze kenniseconomie liegen helaas er niet om.

Groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 23 maart 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3