|
|
\require{AMSmath}
Waarom heeft wiskunde altijd zoveel huiswerk?
Waarom heeft wiskunde altijd zoveel huiswerk of lijkt dat maar zo...... omdat het best wel moeilijk is?
hannah
Leerling bovenbouw vmbo - vrijdag 27 februari 2004
Antwoord
Beste Hannah, Ja, veel huiswerk hangt natuurlijk ook een beetje af van de docent en de methode. Vaak is het zo dat zodra je 'het inzicht' hebt, de opgaven snel gemaakt kunnen worden. Om dit inzicht weer te krijgen zijn er verschillende manieren. Een ervan is het veelvuldig oefenen, zodat je de regelmaat zelf ziet, een andere manier is leerlingen zelf zaken laten uitzoeken. Ik prefereer de laatste manier, maar eigenlijk kost dat vaak meer tijd. Het is natuurlijk lastig als je goed bent in wiskunde dit uit te leggen. Toen ik in het voortgezet onderwijs zat, bestudeerde ik altijd eerst de theorie en zorgde ik ervoor dat ik het goed snapte, de opgaven waren daarna snel gemaakt. Anderen deden het andersom, maakte eerst de opgaven en hierdoor kregen zij weer inzicht. Wiskunde is in mijn optiek niet moeilijk. Maar ja, ik doe het dan ook met plezier. Toch enkele kleine argumenten. In de wiskunde gaat alles via een logische opbouw en is eigenlijk bijna alles te reduceren tot 1+1=2. Bij talen zijn het aantal uitzonderingen veel groter (denk maar bijvoorbeeld aan onregelmatige werkwoorden) en is de logica soms ver te zoeken (waarom mag je literatuur en litteratuur nog steeds beide gebruiken?). Bij aardrijkskunde en geschiedenis is het vaak weetjes stampen. In welk jaar gebeurde wat en hoe kwam dat zo. Bij biologie, natuurkunde en scheikunde ga je weer gebruik maken van wiskundige formules, alleen nu hebben die formules een toepassing in de praktijk. Ik zeg altijd wiskunde is net puzzelen. Je krijgt een vergelijking, er zijn een aantal regels, probeer nu maar eens de onbekende te vinden.
M.v.g. Peter
|
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 27 februari 2004
|
|
home |
vandaag |
bijzonder |
gastenboek |
statistieken |
wie is wie? |
verhalen |
colofon
©2001-2024 WisFaq - versie 3
|