De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Betrouwbaarheid van tevredenheidsonderzoek

Er zijn inderdaad 181 klanten (alle klanten = hele populatie). 94 van alle klanten hebben hierop gereageerd.
Ik heb berekend dat voor 90% betrouwbaarheid met een afwijking van 5% eigelijk 108 klanten gereageerd moesten hebben.
Wat is de eerste z waarde onder 90%, dan heb ik hopelijk genoeg aan de respons van 94 klanten?

Rick v
Student hbo - dinsdag 24 februari 2004

Antwoord

Okay nou komen we hier eindelijk mee verder. Het verhaal dat je die 181 beschouwt als de hele populatie is essentieel en maakt uiteindelijk jouw plaatje een stuk zonniger. Vandaar die tenzij........
Wat betekent je respons nu statistisch:
De marge bij uitspraken voor fracties is in het ergste geval z·√{p·(1-p)/n} = 1,645·√(0,5·0,5/94)= 0,0848 (bij 90% betrouwbaarheid)
Toepassen eindige populatiecorrectie √{(N-n)/N-1)} = √{(181-94)/(181-1)}=0,6952. Vermenigvuldig dit met bovenstaande marge: levert 0,06.
Dus je uitspraken omtrent percentages zullen een onnauwkeurigheid (fout) kennen van max 6%
Ik neem aan dat je de hele populatie ondervraagd hebt. Steekproefgrootte vooraf berekenen heeft dan niet zoveel zin. Beter kun je dan deze verantwoording toevoegen. Het valt uiteindelijk dus toch mee omdat die 181 de complete populatie weergeeft en een respons van 94 dan nog niet zo slecht is.
Ps toelichting van de gebruikte formules staan in de faqlijst (steekproeven). Verder toch nog maar eens checken wat all die begrippen precies aangeven

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
dinsdag 24 februari 2004



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3