De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
|||||||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
Betrouwbaarheid percentagesIk heb voor biologie een onderzoekje gedaan naar de manier waarop mensen tellen. Ik heb in het onderzoek 104 kinderen gebruikt. Zij moesten een strook met verschillende blokjes tellen (twee kleuren en willekeurig aantal van dezelfde kleur achter elkaar). Daarbij wilde ik dus weten of ze 1,2,3 telden, of 2,4,6, of eerst een groepje van de ene kleur en dan een groepje van de andere kleur en dat optellen etc. Uiteindelijk kwam ik dus op een paar manieren en bij elke manier een percentage leerlingen dat zo telde. Maar hoe weet ik nu hoe betrouwbaar zo'n percentage is? M'n biologieleraar zegt dat ik per klas (ik heb vijf brugklassen gebruikt) het percentage moest nemen en dat middelen en daarvan dan de standaarddeviatie berekenen. Maar volgens mij klopt dat niet, omdat de klassen niet even groot waren. Dat kan je denk ik corrigeren met een wegingsfactor, zodat het percentage van het totaal gelijk is aan het percentage dat je d.m.v. de indeling in klassen bereknt. Maar de indeling in klassen is volgens mij heel willekeurig. Als je het totaal namelijk indeelt in bijvoorbeeld groepjes van vijf krijg je per percentage een heel andere standaarddeviatie. AntwoordDe onderzoeken zijn in de 5 klassen op dezelfde manier verlopen. In dat geval zou ik kiezen om het aantal van de onderzochte leerlingen dat op een bepaalde manier telt als percentage te nemen van het totaal aantal onderzochte leerlingen (=104).
home | vandaag | bijzonder | gastenboek | statistieken | wie is wie? | verhalen | colofon ©2001-2024 WisFaq - versie 3
|