De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: Re: Standaard deviatie berekenen bij normale verdeling TI-83

 Dit is een reactie op vraag 11173 
Ik heb geen wisforta maar wel een tabellenboek dus dan moet het ook wel lukken!!

suzann
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 17 mei 2003

Antwoord

Merk eerst op dat het gemiddelde 280 precies even ver afligt van de grenzen 266 en 294, namelijk 14.
Tussen de grenzen 266 en 294 zit 85 % van de totale oppervlakte die zich onder de klokkromme bevindt, dus voor de twee gebieden onder 266 resp. boven 294 blijft in totaal 15 % over. Vanwege de eerste opmerking (symmetrie!) zit er dus 7,5 % onder de 266 en ook 7,5 % boven de 294.

Je trekt nu van de waarde 266 eerst het gemiddelde af, dus 266 - 280 = -14
Dit moet je nu delen door de (onbekende) standaardafwijking die we al X hadden genoemd. Je krijgt dus de breuk -14/X.
Dit procédé heet standaardiseren.
Links van dit getal -14/X willen we nu 7,5 % van de oppervlakte hebben. Daarvoor kun je nu je tabellenblad gebruiken (al staat de gewenste kans er soms niet precies in). Zoek midden op de bladzijde het getal 0,075 of iets dat er zo dicht mogelijk bij ligt en lees langs de voorste en bovenste kantlijnen af welk grensgetal je dan moet hebben. Het blijkt dat links van (ongeveer) het getal -1,44 het gewenste percentage ligt.

Uit de vergelijking -14/X = -1,44 volgt X = 9,7

Ik zou je overigens wel adviseren om even in het handboek van je rekenmachine te kijken hoe het intikken nou precies moet. Het is op een examen gewoon jammer als je door zo'n onbenulligheid een vraag niet kan beantwoorden.

MBL
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
zaterdag 17 mei 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3