De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Re: significantie niveau

 Dit is een reactie op vraag 10064 
Ik moet eigenlijk de definitie van het significantie niveau weten. het onderwerp waar het bij hoort in de p.o. is vergelijken of de meisjes op het vak economie beter scoren dan de jongens...

Rianne
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 17 april 2003

Antwoord

Yep, het is mij nou duidelijk.

Kijk: Je neemt een aantal (bijvoorbeeld 20) meisjes en een aantal (bijvoorbeeld 15) jongens. En jawel hoor, de meisjes scoren gemiddeld 7,1 en de jongens scoren gemiddeld 6,9.
Dan zou je toch zeggen dat meisjes beter scoren in economie dan jongens ....... maar is dat wel zo ?
Die 20 meisjes en die 15 jongens vormen slechts een steekproef uit alle meisjes en jongens die economie volgen. Het is in dit geval heel waarschijnlijk dat het verschil tussen het gemiddeld cijfer bij de meisjes en de jongens aan het toeval ligt. Het verschil is dan niet significant.
Wanneer het verschil tussen jongens en meisjes in de steekproef wel erg groot is dan kan dat verschil niet aan het toeval meer liggen, dan is er meer aan de hand. We zeggen dan dat het verschil significant is.

Echter in de statistiek kunnen we nooit een uitspraak doen met 100% zekerheid. We calculeren dus een kleine kans in dat we het uiteindelijk toch bij het verkeerde eind hebben. Die kans (meestal 5% of 1%) of onbetrouwbaarheid noemen we het significantieniveau of de onbetrouwbaarheidsdrempel.

We zeggen dan dat het verschil significant is bij een significantieniveau van 1%.

Met vriendelijke groet

JaDeX

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 18 april 2003
 Re: Re: significantie niveau 



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3