De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath} Printen

Breuken vermenigvuldigen en delen

Waarom is het zo dat je bij het vermenigvuldigen van bijvoorbeeld de breuken 2/3 en 4/5 2x4/3x5 doet? en waarom is het zo dat je bij het delen van breuken dat je bij de achterste breuk de teller en de noemer omdraait? ik wacht op antwoord...

simon
Leerling bovenbouw havo-vwo - donderdag 17 april 2003

Antwoord

Misschien kan het volgende plaatje helpen:

q10054img1.gif

De breuk 4/5 kan je voorstellen als een rechthoek verdeeld in 5 (verticale) stroken, waarvan er 4 dan de breuk voorstellen. Als je daar 2/3 van wilt hebben dan verdeel je de rechthoek in 3 (horizontale) stroken. Je krijgt zo een verdeling in 15 stukken. Van de 12 stukken van de breuk 4/5 heb je voor 2/3 er 8 van nodig. Dus... 2/3·4/5=8/15.

Voor het tweede deel van je vraag kan je een vergelijkbare redenering opzetten.

Wie is wie?
Vragen naar aanleiding van dit antwoord? Klik rechts..!
vrijdag 18 april 2003



home |  vandaag |  bijzonder |  gastenboek |  statistieken |  wie is wie? |  verhalen |  colofon

©2001-2024 WisFaq - versie 3