\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Re: Re: Welke toets gebruiken voor significantie?

 Dit is een reactie op vraag 89156 
Hallo Gilbert,

Dat begrijp ik wel. Kijkt de gepaarde toets niet naar of de verschillen significant zijn? We willen namelijk antwoord kunnen geven of het SE cijfer een voorspellende waarde heeft voor het CE cijfer. Als je de cijfers los bekijkt lijkt dat niet zo te zijn omdat er grote verschillen zijn (beide kanten op). Moeten we een andere toets gebruiken om daar wel antwoord op te kunnen geven?

Robert
Docent - vrijdag 14 februari 2020

Antwoord

Hallo Robert,

Net als elke andere toets kijkt een gepaarde t-toets wel degelijk of verschillen significant zijn. Een toets is juist bedoeld om dit op objectieve wijze te beoordelen. Je moet wel de juiste vraag stellen. Hier beoordeelt de t-test of er wel of niet sprake is van een systematische verhoging of verlaging van cijfers. Het antwoord is: nee, behaalde cijfers bij het CE zijn niet systematisch hoger of lager dan bij het SE. Het SE-cijfer voorspelt dus niet of het CE-cijfer hoger dan wel lager zal uitvallen dan het SE-cijfer.

Het zoeken naar een andere toets heeft geen zin (tenzij je eigenlijk een andere vraag bedoelt). Op een bepaalde onderzoeksvraag past een bepaalde toets. Als tussen twee sets data geen significant verschil bestaat, is het niet zo dat je door toepassing van een andere toets opeens wel een significant verschil kunt creëren.

Wellicht is het een idee om het gemiddelde en standaardafwijking van de verschillen tussen SE-cijfer en CE-cijfer te bepalen. Je kunt dan per leerling met een zekere betrouwbaarheid (bv 95%) aangeven binnen welke grenzen het CE-cijfer is te verwachten. Uiteraard is dat dan wel binnen de aanname dat de gebruikte data van het vorige examenjaar representatief zijn voor het komende examen, en dat de vorige groep leerlingen representatief is voor de nieuwe groep.


vrijdag 14 februari 2020

©2001-2024 WisFaq