\require{AMSmath}
WisFaq - de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskunde onderwijs


Printen

Statistiek en kansrekenen

Hallo allemaal,

Ik ben hbo student informatica en heb daarnaast mijn eigen webshop. Ik heb een vraag over statistiek om mijn webshop nog beter te maken, ik hoop dat jullie daarmee kunnen helpen :).

De situatie is als volgt: op de webshop komen wekelijks zo'n 1500 potentiële klanten, deze potentiële klanten worden zodra ze binnen komen random 50/50 verdeeld in twee groepen (groep A en groep B). De webshop voor groep A ziet er iets anders uit dan de webshop voor groep B en ik wil graag weten welke versie van de webshop nu het beste verkoopt.

Van de 1500 potentiële klanten koopt ongeveer 10% iets en wordt dus daadwerkelijk klant. Het probleem is echter dat de verdeling in hoeveel deze klanten uitgeven erg scheef verdeeld is. De verhouding is ongeveer als volgt: 80% koopt tussen de 3 en 20 euro, 15% koopt tussen de 20 en 50 euro, 4% tussen de 50 en 100 euro, en 1% koopt voor 100 euro of meer.

De manieren die ik heb bedacht om groep A met groep B te vergelijken hebben allemaal een groot nadeel:

- Het aantal verkopen tussen de groepen vergelijken. Nadeel: zegt niets over het bedrag dat wordt verdiend.

- Het totaal bedrag van de verkopen tussen de groepen vergelijken. Nadeel: zit erg veel toeval in, als in groep A toevallig net twee klanten zitten van 100 euro of meer dan komt deze groep als beste uit de vergelijking.

- De top 1% verkopen uit de data halen en dan de vergelijking maken. Nadeel: aan de top 1% verdien ik wel het meeste, dus het is ergens wel een belangrijke groep om mee te nemen in de vergelijking.

- Een normaal verdeling maken en alles met 2 standard deviaties uit de data halen en dan de groep vergelijken. Nadeel: de data is niet normaal verdeeld.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en waarom?

Bedankt en een fijn Paas weekend,
Dirk

Dirk
Student hbo - zondag 5 april 2015

Antwoord

Hallo Dirk,

Voordat je iets van statistiek op jouw vraag kunt loslaten, moet je een meetbaar criterium definiëren voor wat je verstaat onder 'het beste verkoopt'. Zelf noem je al enkele mogelijkheden: het totaal aantal verkopen, het percentage bezoekers dat daadwerkelijk tot koop over gaat, de totale omzet, het gemiddelde bedrag per bestelling enz. Je kunt ook meerdere criteria bedenken, en deze eventueel met een zekere weegfactor tot één oordeel terugbrengen. Zodra je zo'n criterium hebt vastgesteld, kan je de beoordeling gewoon uitrekenen.

Met behulp van statistische methoden zou je wellicht wel een uitspraak kunnen doen of verschillen tussen de groepen A en B al dan niet significant zijn.


dinsdag 7 april 2015

©2001-2024 WisFaq