Factoren bepalen waaraan de representativiteit getoets kan worden
Ik heb een onderzoek gedaan naar het onder woningcorporaties. Ik heb van te voren geen steekproef getrokken, maar de gehele populatie benaderd. De respons van het onderzoek is 42%, en met 95% betrouwbaarheid heb ik een foutmarge van 5,2%. Representativiteit is de mate waarin de steekproef op belangrijke factoren een goede afspiegeling vormt van de populatie. Bij een onderzoek onder consumenten kunnen dit bijvoorbeeld het aantal mannen/vrouwen of leeftijd zijn. Hoe bepaal ik nu welke factoren voor mijn onderzoek belangrijk zijn?
Zelf zat ik te denken aan de provincie, waarin de corporatie actief is en de grootte van de corporatie, of zijn er nog andere factoren belangrijk?
Groeten,
Vincent
Vincen
Student hbo - vrijdag 11 mei 2007
Antwoord
Blijkbaar heb je een populatieonderzoek gedaan hebt onder meerdere woningcorporaties. Dat zou betekenen dat je ALLE klanten van deze corporaties benaderd hebt. Gezien je gegevens lijken het mij dan niet al te grote corporaties. Jammer genoeg vermeld je niet hoeveel corporaties je hebt onderzocht, met hoeveel klanten en je respons. Stel jezelf de vraag aan de hand van welke variabelen je verschillen van mening zou kunnen krijgen. Al heel gauw moet je dan denken aan variabelen als geslacht en leeftijd. Misschien moet je die laatste vervangen door gezinssituatie (hoeveel personen bewonen een bepaalde woning). Inderdaad op corporatie is een hele belangrijke. Aangezien woningen vaak per wijk van kwaliteit verschillen zou je ook kunnen kijken naar representativiteit op wijk of postcodeniveau, maar wellicht wordt dat te versnipperd. Provincie zou ik niet doen. Dus in ieder geval geslacht, leeftijd of gezinssituatie (een van de twee) en corporatie meenemen.
Met vriendelijke groet JaDeX
zaterdag 12 mei 2007
©2001-2024 WisFaq
|