Representativiteit en betrouwbaarheid
Hallo, Ik ben bezig met mijn scriptie. Ik heb een webenquete verstuurd naar 500 bedrijven. Van deze 500 bedrijven hebben er maar 68 de enquete ingevuld. Dit is dus maar 13.6%. In denk dat het hier niet gaat om een betrouwbaar onderzoek en ook niet om een representatief onderzoek. Mijn vraag is of hetgeen wat ik denk ook klopt en wat de verhouding van deze 2 begrippen zijn? Ook wil ik weten of de aanbevelingen die ik wil doen wel gegrond zijn, of gaat het dan meer om aannames? Mag ik uberhaup wel concluderen met deze resultaten? Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Bijvoorbaat dank, Hetty
Hetty
Student universiteit - zondag 30 januari 2005
Antwoord
De betrouwbaarheid kies je in feite zelf (95% betr.). Die lage respons heeft vervolgens tot gevolg dat je geen nauwkeurige KWANTITATIEVE uitspraken kunt doen (uitspraken als het percentage tevreden klanten ligt tussen de 30% en 70% zijn namelijk niet zo geweldig zinvol). Door de lage respons wordt ook het risico van selectieve non-respons veel groter waardoor de representativiteit ernstig in het gedrang kan komen. Met zekerheid kun je dat overigens niet zeggen. Het lijkt me dat in deze situatie je onderzoek nog wel bruikbaar is als kwalitatief onderzoek. Met vriendelijke groet JaDeX
woensdag 2 februari 2005
©2001-2024 WisFaq
|