Verkeerswiskunde
Hallo, Wij hadden een vraag gesteld over verkeerswiskunde, ik heb net het mailtje gelezen en begrepen dat de vraag niet duidelijk was. We hebben al 3 onderwerpjes waar we het over gaan hebben, maar we zouden graag nog een of twee onderwerpjes erbij willen, de onderwerpen die we nu hebben zijn: Remweg, capaciteit van een 80km weg, en hoe werkt een routeplanner en hoe niet. Weet U misschien nog 2 hoofdonderwerpen van verkeerswiskunde, of die misschien belangrijk zijn om te behandelen in onze po en waar kunnen we info vinden? Alvast bedankt, Hanneke, Lotte en Marloes
marloe
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 2 maart 2004
Antwoord
Hoi Hanneke, Lotte en Marloes, Ik zal jullie een paar mogelijke onderwerpen geven. Dan kunnen jullie zelf zien wat jullie willen doen naargelang interesse. 1) jullie hebben al een onderwerp over de routeplanner, maar die kan niet alles. In het verlengde hiervan ligt het handelsreizigersprobleem. Stel: je bent leverancier en je moet leveren bij 10 verschillende klanten die zich bevinden in een straal van x kilometer rond je bedrijf/magazijn. Hoe kan je dan de korste weg bepalen. Om dit op te lossen zijn specifieke algoritmes ontwikkelt (bvb het naaste buurprincipe). Enig nadeel is dat dit op zich al een basis voor een PO is. Maar anderzijds is het wel interessant en je kan het natuurlijk oppervlakkig bespreken. Zie Handelsreizigersprobleem op Wisfaq. 2) Dit ligt wat samen met jullie onderwerp over de capaciteit op een 80km weg. Bij wegenwerken is de maximumsnelheid vaak slechts 70 km/u. Buiten het feit dat een hogere snelheid gevaarlijker is voor de wegenwerkers zou je kunnen denken dat bij 120 per uur toch meer auto's voorbij het knelpunt kunnen per uur? Of is dit niet zo? Op drukke autosnelwegen is er vaak (toch in België) een maximumsnelheid van 100 ipv 120. Vreemd, of niet? Zoals je berekeningen doet voor 80 km/u kan je ook eens naar de capaciteit kijken bij andere snelheden en dan zal je wel zien dat hogere snelheid geen hogere capaciteit geeft. Probeer dan ook dit te verklaren (is niet zo wiskundig, maar wel interessant voor een PO). Je kan dan ook de snelheid met de hoogste capaciteit gaan berekenen. 3) de modale keuze. Niet iedereen neemt de auto, je hebt ook nog de bus, trein, tram,... of je gaat te voet of met de fiets. Hoe de verplaatsingen verdeeld zijn over alle vervoersmiddelen noemen we de modale keuze. Op cbs.nl vind je wel de cijfers (maar je moet goed zoeken). Nu, hier is niet veel over te zeggen. Als je wat van elasticiteiten (economie) af weet kan je hier nog wel wat mee aanvangen, anders sla je dit maar over. Via kruiselingse elasticiteiten kan je berekenen hoeveel mensen de auto laten staan als de bus 10% goedkoper wordt (of gratis). Je hebt hier heel wat mogelijkheden mee en de resultaten zijn niet wat je zou denken. Wil je dit gebruiken, laat het me dan weten, want de kruiselingse elasticiteiten voor wegverkeer vind je niet op internet (heb ze wel ergens liggen om jullie te geven). Hiermee samenhangend kan je dan de gevolgen van rekeningrijden, tol en zo bespreken (de enige goede oplossing voor het fileprobleem). 4) Binnen dit en 5 jaar zal elke nieuwe wagen waarschijnlijk standaard GPS hebben. Hier zit ook wel wat wiskunde achter. Zie GPS. Ik denk dat julle hiermee toch wel ideetjes zullen hebben. Jullie hebben trouwens al 3 goede onderwerpen. Groetjes,
woensdag 3 maart 2004
©2001-2024 WisFaq
|