In je werkstuk zou je iets kunnen schrijven over:
- Wat is een wortel nou eigenlijk?
- Hoe kun een wortel benaderen?
- Wat moet je ermee?
Hier is een stukje uit Encarta99:
Maar daar snap je misschien wel helemaal niks van.
Er staat zoiets als dat worteltrekken het omgekeerde is van kwadraat.
En dan heb je meteen een probleem.
Kijk de wortel van 4 is 2, want 2 x 2 =4
De wortel van 9 is 3, want 3 x 3 = 9
Maar wat is nou de wortel van 5....
2,236?
Is niet helemaal goed....
want 2,236 x 2,236 = 4,999696
Dat is wel bijna goed (dus een goede benadering), maar niet helemaal precies.
En weet je wat het gekke is?
Hoeveel decimalen je ook neemt, het klopt nooit helemaal!
Is wortel 5 misschien 2,236067977?
Nee hoor, want 2,236067977 x 2,236067977 = 4,999999998
He nog niet goed...., maar wel beter!
Misschien kun je hiermee aan de slag voor je werkstuk.
WvR
maandag 23 juli 2001