Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Differentiequotiënt

Hallo,

Bij vraag c en d: hoe zou ik deze vragen het beste kunnen aanpakken?

Wat ik doe is naar een waarde zoeken die aan de verandering voldoet. Alleen duurt dat te lang en heb ik op de toets zeker niet zo lang. Is er een snellere manier om deze vragen te doen?

Alvast bedankt

kim
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 12 september 2020

Antwoord

Bij c. kan je lijn door (0,28) en (12,0) tekenen. Dit is de lijn met een richtingscoëfficiënt -2 die hoort bij het differentiequotiënt van -2. Je krijgt dan 3 snijpunten. Dat zijn de punten die je zoekt.

q90467img1.gif

Bij d. is het iets lastiger. Je zou een tabelletje kunnen maken met de waarden van $x$ en $y$ en het bijbehorende differentiequotiënt.
x	y	dy/dx
0 28
2 12 -8
4 12 -4
6 16 -2
8 16 -1,5
10 0 -2,8
12 4 -2
14 12 -1,142857143
Dat levert al een mogelijkheid op. Het differentiequotiënt dat hoort bij [0,4] is -4. Je ziet ook dat dit de enige mogelijkheid moet zijn. Voor $x$<$4$ wordt het differentieqotiënt kleiner en voor $x$>$4$ groter. Het antwoord zou moeten zijn dat voor $q=4$ het differentiequotiënt op [0,4] gelijk is aan -4.

Bij opgaven 'onderzoek' heb je meestal niet zo veel aan een standaard aanpak. Het is juist de bedoeling dat je iets 'slims' bedenkt. Soms moet je gewoon maar 's wat proberen. Wat krijg je als je [0,2] of [0,4] neemt? Dan krijg je al een idee...

q90467img2.gif

Dat soort werk kost dan wel iets meer tijd. Die tijd moet je dan maar nemen...

Helpt dat?

WvR
zaterdag 12 september 2020

©2001-2024 WisFaq