Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 88535 

Re: Formule herleiden

De tweede breuk is een breuk met daarin een breuk. De teller is namelijk een breuk en de noemer niet. Dus eigenlijk staat er:
6x2+15/3x2 (linker breuk) + (x3+4x/2)/x3 (rechter breuk met noemer tussen haakjes. En de bedoeling is dat dit moet worden herleid tot A= 2,5 + 7/x2 (de slash/ heb ik aangegeven als een breuk streep.

Morgai
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 1 oktober 2019

Antwoord

Zoals jij de tweede breuk schrijft, staat er (x3 + 2x)/[x3] en dat is hetzelfde als 1 + 2/[x2].
Daar is op zich niets mis mee, maar als je ook de eerste breuk erbij haalt, dan krijg je niet het meegestuurde antwoord.

Als je de teller van de tweede breuk verandert in (x3 + 4x)/2 , dan klopt het weer wel.
(x3 + 4x)/2 is namelijk gelijk aan 1/2x3 + 2x en als je dit nu deelt door de noemer x3, dan krijg je
1/2 + 2/[x2].

Tezamen met het resultaat van de eerste breuk (zie het gisteren gegeven antwoord) krijg je het antwoord dat je wilde vinden.

Conclusie: één vergeten haakje kan een opgave compleet anders maken! Goed lezen dus!

MBL
woensdag 2 oktober 2019

©2001-2024 WisFaq