Ik heb nog een laatste vraag aan de hand van de informatie over de polsbanden.
Ik moet hiervoor advies geven in hoeverre zij dit product moet ontwikkelen en verkopen vanuit strategisch en financieel oogpunt. Daarvoor moet ik weten wat de omzet en winst zou kunnen zijn als er 10.000 abonnementen verkocht zouden worden.
Met als informatie:
De huidige verkoopprijs voor consumenten bedraagt 55 euro per polsband incl btw. De marge voor de retail bedraagt 25% op de inkoopprijs en 15% voor de importeur/groothandel.
Moet ik hiervoor de inkoopprijs berekenen?
Alvast bedankt!
Naomi
Student hbo - dinsdag 23 oktober 2018
Antwoord
Hallo Naomi,
Het is me niet duidelijk wat je van ons verwacht. Allereerst: in jouw oorspronkelijke vraag had je het over een abonnementsprijs, maar in de informatie geef je een verkoopprijs. Verder: je wilt weten wat de omzet en winst zouden kunnen zijn, en vraagt of je hiervoor de inkoopprijs moet berekenen. Maar: het gaat hier over drie partijen: een fabrikant(?), groothandel en retail. Wat de verkoopprijs is voor de ene partij, is de inkoopprijs voor de andere partij. Over welke inkoopprijs heb je het dan? In het algemeen lijkt het me evident dat je voor een zekere partij de kosten voor inkoop moet weten wanneer je de winst voor die partij zou willen berekenen.
WisFaq is een vraagbaak waar je hulp kunt krijgen bij wiskundige problemen. Van (bedrijfs)economie hebben we minder verstand, voor vragen over economische overwegingen ben je bij ons niet aan het juiste adres. Wanneer je moeite hebt met de wiskunde van economische problemen, dan willen we je graag helpen. Je moet hierover dan wel een concrete (wiskundige) vraag stellen, dan kijken we weer hoe ver we kunnen komen.