\require{AMSmath}
Re: Herleiden
Ik kan gewoon niet meer slapen van deze som. Het komt van de Examenbundel 2016/2017 vandaan. Ik snap de tussenstappen niet... Zou u het nog 1x uitleggen?
Dilara
Leerling bovenbouw havo-vwo - zaterdag 9 juli 2016
Antwoord
Daar komt ie nog een keer, maar dan in meer stappen en met uitleg: $\eqalign{ & 100 \times (1 - {0,61^t}) - 50 \times t \times {0,61^t} \cr & eerst\,\,de\,\,haakjes\,\,wegwerken \cr & 100 - 100 \times {0,61^t} - 50 \times t \times {0,61^t} \cr & nu\,\,ga\,\,ik\,\,{0,61^t}\,\,buiten\,\,haakjes\,\,halen \cr & 100 + {0,61^t} \times \left( { - 100 - 50 \times t} \right) \cr & bijna\,\,goed \cr & 100 + \left( { - 100 - 50 \times t} \right) \times {0,61^t} \cr & nog\,\,1\,\,stap: \cr & 100 + \left( { - 50 \times t - 100} \right) \times {0,61^t} \cr & het\,\,plan\,\,was: \cr & P = a + (b \times t + c) \times {0,61^t} \cr & 100 + \left( { - 50 \times t + - 100} \right) \times {0,61^t} \cr & a = 100 \cr & b = - 50 \cr & c = - 100 \cr & mission\,\,accomplished: - ) \cr} $ Het is dus vooral een kwestie van haakjes wegwerken, haakjes zetten en de volgorde veranderen. Helpt dat?naschrift
WvR
zaterdag 9 juli 2016
©2001-2024 WisFaq