\require{AMSmath} Afgeleide Ik snap niet hoe je van:-3x6-5x3-7/xnaar het antwoord:-15x6+10x3-7/x2 komt.Alvast bedankt! Nina Student universiteit - zondag 13 september 2015 Antwoord Hallo Nina,Ik denk dat zowel in de vraag als het antwoord de haakjes ontbreken. Bedoel je misschien:f(x)=-(3x6-5x3-7)/xDan gaan we de breuk eerst splitsen:f(x)=-3x6/x +5x3/x +7/xf(x)=-3x5 +5x2 +7x-1Dan afgeleide bepalen:f'(x)=-15x4 +10x -7x-2Gelijke noemers maken:f'(x)=-15x6/x2 +10x3/x2 -7/x2Breuken optellen:f'(x)=(-15x6+10x3-7)/x2Hiermee komen we op jouw antwoord, afgezien van de ontbrekende haakjes ...PS.: Je kunt ook de quotiëntregel gebruiken. Iets meer rompslomp, maar misschien wel een goede oefening. GHvD zondag 13 september 2015 ©2001-2024 WisFaq
\require{AMSmath}
Ik snap niet hoe je van:-3x6-5x3-7/xnaar het antwoord:-15x6+10x3-7/x2 komt.Alvast bedankt! Nina Student universiteit - zondag 13 september 2015
Nina Student universiteit - zondag 13 september 2015
Hallo Nina,Ik denk dat zowel in de vraag als het antwoord de haakjes ontbreken. Bedoel je misschien:f(x)=-(3x6-5x3-7)/xDan gaan we de breuk eerst splitsen:f(x)=-3x6/x +5x3/x +7/xf(x)=-3x5 +5x2 +7x-1Dan afgeleide bepalen:f'(x)=-15x4 +10x -7x-2Gelijke noemers maken:f'(x)=-15x6/x2 +10x3/x2 -7/x2Breuken optellen:f'(x)=(-15x6+10x3-7)/x2Hiermee komen we op jouw antwoord, afgezien van de ontbrekende haakjes ...PS.: Je kunt ook de quotiëntregel gebruiken. Iets meer rompslomp, maar misschien wel een goede oefening. GHvD zondag 13 september 2015
GHvD zondag 13 september 2015
©2001-2024 WisFaq