Ik heb een vraag over het maken van tekenschema's m.b.v. een afgeleide.
Het wordt in mijn boek uitgelegd als een soort 'hulpmiddel' om te kijken waar de afgeleide positief of negatief is. Ik begrijp het ongeveer, maar ik kan het onderwerp niet goed grijpen.
Ik vind het nu meer werk om erover na te moeten denken hoe ik zo'n tekenschema kan maken, dan dat ik bv. de grafiek plot en kijk of de afgeleide van teken wisselt.
Weet u een handige manier om dit makkelijk te zien, of is een tekenschema eigenlijk ook niet echt nodig?
Julia
Leerling bovenbouw havo-vwo - vrijdag 10 april 2015
Antwoord
In de tijd dat men nog geen grafische rekenmachines had, was het onderdeel 'tekenschema afgeleide' een verplicht onderdeel van het zogeheten functieonderzoek en er werden dan ook punten voor gegeven. Maar met de komst van de GR werd de noodzaak veel minder omdat je zonder moeite naar de grafiek kunt kijken en dus domweg ziet of een grafiek daalt of stijgt. Als je leraar je dus verplicht om tóch het tekenschema te maken, dan kun je het dus zeer snel maken via een blik op de grafiek. En doe je daar iemand kwaad mee? Het lijkt mij niet!