Bedankt , was ongeveer zoals ik het mij had voorgesteld. Heeft U weet van een plaats waar ik de berekeningen hiervoor zou kunnen terugvinden. Of een plaats waar ik op deze toepassing oefeningen zou kunnen vinden zodat ik het zelf eens zou kunnen berekenen . Heb dit in mijn middelbaar onderwijs nooit gezien ( heb nochtans WA gevolgd) maar vind dit één van de meest intrigerende zaken sinds ik een torenkraan naar beneden heb zien komen door de wind.(bij ons in De Panne ) .. onbelast.... kan men dan zeggen dat moment van de kracht veroorzaakt door de wind groter was dan het moment van het tegengewicht of de som van de momenten van de kraan en de wind moment van tegengewicht.
julien
Iets anders - donderdag 8 mei 2014
Antwoord
De beginselen van dit soort berekeningen vind je in natuurkundeboeken van de middelbare school, maar bijvoorbeeld ook op:
Dit is een schematische voorstelling van zaken: de massa van de hefboom zelf (de kraan) wordt verwaarloosd, er is geen extra belasting in de vorm van wind enz. Hiermee kan je bv. berekenen bij welke last op 12 meter afstand de kraan in evenwicht is, als het contragewicht (op afstand 5 meter) 40 ton weegt.
Wil je verder dan dit, dan wordt het snel veel ingewikkelder: het uitvoeren van sterkteberekeningen aan constructies als een bouwkraan, leer je bij de studie werktuigbouwkunde op een hogeschool of universiteit. Dat zijn geen berekeningen voor een verloren uurtje tussendoor.
Het moment van de wind kan nooit de enige oorzaak zijn van het bezwijken van een kraan. Zoals gezegd, zijn momenten van last, contragewicht en wind nooit precies met elkaar in evenwicht. De constructie moet altijd een overblijvend moment opvangen, deze is hierop berekend. Wanneer de constructie toch bezwijkt, is er kennelijk ergens een fout gemaakt. Het kan zijn dat men vergeten is om een bout aan te draaien, het is voorgekomen dat tijdens opslag van een kraan een vorkheftruc tegen één van de stangen is gereden waaardoor deze wat krom kwam te staan, het beton van de voetplaat waarop de kraan staat kan een verkeerde samenstelling hebben gehad, noem maar op. Het zal duidelijk zijn dat heel wat expertise nodig is om achteraf de oorzaak vast te stellen.