Ik heb een vraag waarvan ik niet zeker wist of linear programmeren de beste categorie is, maar ik hoop het.
Ik speel een spel en wil een applicatie bouwen die dingen uit gaat rekenen. het speel gaat als volgt: er is een wereld en die heeft meerere spelers. elke speler heeft 1 of meer dorpen. deze zijn zichtbaar weergegeven op een kaart, in vakjes, als een soort tabel dus.
nu probeer ik achter het alghoritme te komen achter de loopafstand tijd maar ik kom hier niet uit.
in mijn link staat een plaatje, dit is een tabel die ik heb gemaakt in excell. de buitenste lijnen zijn de x en y as. op as 1,1 staat ons dorp. om van as 1,1 naar 1,2 te lopen kost dit 1 vakje looptijd. maar om van 1,1 naar 2,2 te lopen kost dit 1.41 vakjes looptijd enz.
Hoe kan ik adhv deze tabel de berekening/formule achterhalen? het lukt me niet
alvast bedankt!!! groeten, tony
Rens
Iets anders - zondag 16 oktober 2011
Antwoord
Hallo Tony,
Je vraag is mij niet duidelijk. Het lijkt erop dat je de formule wilt weten achter de getallen in je tabel. Maar deze tabel heb je al, in excel, dus ik zou verwachten dat je de formule al hebt. De formule om de getallen te berekenen, is de stelling van Pythagoras. De (schuine) afstand van het ene vakje naar het andere, bereken je als volgt:
Bijvoorbeeld: je bent in vakje (2,1) en je wilt naar vakje (5,4). Horizontaal is dit 5-2 stappen, en verticaal 4-1. De afstand is dan: