Ik heb een onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de abonnees van een nieuwsbrief. De gegevens van mijn steekproef zijn: Populatie 42.000, 5% marge, 95% betrouwbaarheid en 50% kans. Mijn respons zou 381 moeten zijn en heb er 715
Mijn nulhypothese is: Er bestaat geen verband tussen het belangrijk vinden en het aantal keer dat de nieuwsbrief wordt gelezen
Nu heb ik hen een aantal vragen gesteld, bijvoorbeeld:
Q1. Hoe belangrijk is de dagelijkse nieuwsbrief voor u om op de hoogte te blijven van de laatste ict-ontwikkelingen? „« Zeer onbelangrijk „« Onbelangrijk „« Neutraal „« Belangrijk „« Zeer belangrijk
Q2. Hoe vaak leest u de nieuwsbrief per week? „« Dagelijks „« Drie keer per week „« Een enkele keer per week „« Nooit
Als ik hier een chi-kwadraat op toepast, dan krijg ik 0,000. Is dat mogelijk?
Isaac
Leerling bovenbouw havo-vwo - vrijdag 4 maart 2011
Antwoord
Ik zou als nulhypothese nemen dat dat verband er wel is: hoe belangrijker je de nieuwsbrief vindt, hoe vaker je hem leest. Verder zou ik Q1 en Q2 meer gelijkschakelen door de antwoorden van Q1 in omgekeerde volgorde te noemen, en bij Q2 iets specifieker te zijn en op de een na onderste plaats "Bijna nooit" in te voegen. We krijgen dan voor Q1: 1) Zeer belangrijk 2) Belangrijk 3) Neutraal 4) Onbelangrijk 5) Zeer onbelangrijk en voor Q2: 1) Dagelijks 2) Drie of vier keer per week 3) Een of twee keer per week 4) Bijna nooit 5) Nooit. Onder mijn nulhypothese zal dan meestal het volgnummer van het antwoord op Q1 ongeveer gelijk zijn aan dat voor Q2. Kiest nu iemand bij Q1 voor antwoord 3) en bij Q2 voor antwoord 5), dan tel je voor deze persoon het kwadraat (3-5)2 op. Tel de kwadraten van alle 715 antwoorders bij elkaar op. Als nu de som van deze kwadraten te groot is, verwerp je de nulhypothese. Een te grote kwadratensom wijst erop dat men vaak vindt dat het belangrijk is om op de hoogte te blijven, maar dat daarvoor niet aanbevelenswaardig is de nieuwbrief te lezen (of dat het onbelangrijk is om op de hoogte te blijven, maar toch erg leuk om de brief te lezen; ook dan gaat de brief aan zijn doel voorbij).