Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Simuleren

Om geheimen aan elkaar te geven hebben twee geheimagenten afgesproken elkaar te ontmoeten bij de AH op het winkelcentrum Zuiderhout in Oosterhout. Ze willen voorkomen dat ze worden ontmaskerd, dus ze hebben een procedure bedacht. Ze zullen elke dag tussen 5 en 6 uur naar de AH gaan en daar 5 minuten op elkaar wachten. Het tijdstip tussen 5 en 6 uur wordt door het toeval bepaald. Als ze geluk hebben komt de tweede binnen in de tijd dat de ander wacht. Als ze pech hebben treffen ze elkaar niet en komen ze de volgende dag weer naar de winkel.

Vraag: het probleem kun je simuleren door een computer twee willekeurige getallen te laten kiezen. leg uit welke getallen je kan gebruiken en welke getallen betekenen dan dat ze elkaar ontmoeten?

bjorn
Leerling bovenbouw havo-vwo - dinsdag 12 mei 2009

Antwoord

Je had Grafische manier natuurlijk al gezien... een willekeurig punt in het vierkant? Kies aankomsttijden willekeurig tussen 5 en 6. Als de aankomsttijden minder dan 5 minuten verschillen... dan? Zoiets?

Zou het daar mee lukken?

WvR
woensdag 13 mei 2009

©2001-2024 WisFaq