Ik ben bezig met een stuk code te schrijven in het programma Flash waarmee de boom van Pythagoras getekend wordt. Dit is mij al gelukt met een driehoek met een hoek van 90° en nu wil ik graag dat de hoek waaruit de boom is opgebouwd kan variëren.
Maar ik weet niet hoe ik de zijden van een driehoek kan berekenen die geen rechte hoek heeft. Ik weet namelijk één hoek, omdat ik die zelf kan variëren en de zijde tegenover die hoek, omdat dat de lengte van het onderste vierkant is. Wat moet ik gebruiken om dan tot de andere zijden van de driehoek te komen? Of zijn twee gegevens te weinig om dit te kunnen berekenen en moet ik een andere benadering gebruiken?
Ilona
Student hbo - dinsdag 17 februari 2009
Antwoord
Zou het niet handiger zijn de coördinaten van het 'zwevende' punt van de driehoek te nemen als uitgangspunt? Als de coördinaten van de hoekpunten van de driehoek bekend zijn (en dat neem ik toch aan) is het tekenen en berekenen van de lengte van de verschillende zijden wel te doen.