Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Asymptotische en logistische groei

Hallo, ik ben nu bezig met asymptotische groei en logistische groei alleen ik kan bepaalde handelingen die het boek en het antwoordenboek doen niet volgen.

Asy.. groei:
- Als je een recursievergelijking hebt: U(t+1) = 0,75u(t)+40. Het boek geeft dan een aantal stappen aan:
- 0,75u(t)+40 -u(t)
- -0,25u (t) +40
- 40-0,25u(t) (Tot hier snap ik het, dan wordt het ingewikkeld met haakjes :S)
- 0,25 . (160-u(t))
Ik denk dat ze die 160 gekregen hebben door te delen, maar mijn vraag: Waarom en hoe(met welke rekenregels)?

Hetzelfde geldt voor logistische groei:
- Als je een recursievergelijking hebt:
B(t+1) = B(t)+1,2 . B(t)(1 - 0,02 . B(t))
- 1,2 . B(t) . (1-0,02 . B(t))
- 1,2 . B(t) .(50/50 - 1/50 . B(t)) (Tot hier snap ik het)
- 1,2 . B(t) . (50/50 - B(t)/50)
Waar is bijvoorbeeld die 1/50 gebleven en waarom staat opeens die - B(t) daar bij de laatste fase?

Het zou fijn zijn als iemand mij hiermee kon helpen, aangezien ik daardoor weer verder kan komen met de opgaven maken.

Anonie
Leerling bovenbouw havo-vwo - woensdag 14 november 2007

Antwoord

Bij 1. wordt er bij 40-0.25u(t) de factor 0.25 buiten haakjes gehaald.

40-0.25u(t)=0.25(160-u(t))

Voor wat betreft die 160. Er moet dus gelden dat 0.25·...=40. Wel aan dat zal dan toch wel 160 zijn. Als het ingewikkelder is dan kan je ook 40 delen door 0.25.

2. Waarom is -1/50B(t)=-B(t)/50?

Vermenigvuldigen met 1/50 is hetzelfde als delen door 50.

Het zijn het gebrek aan basisrekenvaardigheden waar je een beetje tegen aan loopt denk ik. Maar daar schijnen meer mensen last van te hebben, heb ik gehoord...

WvR
woensdag 14 november 2007

©2001-2024 WisFaq