Onlangs publiceerde de Vlaamse commerciële zender VTM een persbericht met daarin het volgende: "VTM haalde in zijn doelgroep VVA 18-54 en in prime time (17-23 uur) een marktaandeel van 27,7%. Vorig jaar in oktober was dat marktaandeel 27%. Dat is 2,6% lager dan nu." Maar 27% is toch 0,7% lager dan 27,7%, en geen 2,6%?
Jos Ti
Student universiteit België - vrijdag 2 november 2007
Antwoord
Beste Jos, Je ziet hoe gevaarlijk het is om zomaar over procenten te praten zonder duidelijk aan te geven waarvan! Wat wordt er als 100% genomen? Als het marktaandeel van dit jaar als 100% wordt genomen, dan was dat vorig jaar 27/27,7*100%=97,47%, ofwel 2,53% minder. Nemen we vorig jaar als 100%, dan hebben we nu 27,7/27*100%=102,6 %, ofwel 2,6% meer dan vorig jaar. Een bekende truc:Ik geef je 10% van het geld dat jij in je portemonai hebt zitten en dan geef jij weer 10% van je geld aan mij! Accoord??
Het verwarrende is dat het marktaandeel al in procenten wordt uitgedrukt. Later hebben ze het blijkbaar over de verandering van dat marktaandeel. Die 2,6% lager is dus in elk geval onjuist. De rest is onduidelijk. Mee eens?