Geachte heer/mevrouw Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerscriptie. Ik heb een marktonderzoek uitgevoerd en nu moet ik mijn uitkomsten herwegen?? Ik heb mijn onderzoek in leeftijdscategorieen ingedeeld naar: 18-34 (komt 45 keer voor) 35-54 (komt 29 keer voor) 55 jaar en ouder (komt 26 keer voor) Deze verdeling is niet goed en moet eigenlijk zijn: 27,30 en 43 mensen. Hoe moet ik dit nu herwegen? En moet ik dan het herwegingsfactor maal de uitkomsten doen waaraan ik de leeftijd wil koppelen? Hopelijk kunt u mij helpen?
MVG
maike
Student hbo - dinsdag 22 mei 2007
Antwoord
Wanneer 27, 30 en 43 de werkelijke verhoudingen weergeven (is dat wel zo?) dan is de categorie 18-34 met 45 respondenten in de steekproef oververtegenwoordigd. De wegingsfactor voor deze categorie (®gewicht verminderen) wordt dus 27/45=0,6. Zo werkt dat in theorie. Wanneer je in de categorie 18-34 er 13 mensen met een bril vindt dan moet je dat feitelijk wegen met factor 0,6 dus 13x0,6=7,8 na herwegen. Met SPSS gaat dat overigens redelijk makkelijk.