Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 45865 

Re: Differentieren van een functie

Het spijt me, maar ik begrijp er nu helemaal niets meer van? Vanwaar komt die 10? Als ik de breuk gewoon laat zoals ze is, dan kan ik de quotiëntregel toepassen, maar dan zit toch met die macht 0.5? moet ik daar dan de kettingregel gebruiken? En hoe doe ik dat dan?

De Con
3de graad ASO - zondag 11 juni 2006

Antwoord

Beste Roger,

Werk de teller van de tweede breuk uit om te zien dat er hetzelfde staat, het is gewoon een trucje om de breuk te vereenvoudigen, je kan ook de deling uitvoeren.

Maar: dat hoeft allemaal niet, je kan gewoon de quotiëntregel toepassen. Ik schrijf even de eerste stap op, met een accent bedoel ik de afgeleide:

q45871img1.gif

Wat jij nu moet doen is die twee afgeleiden in de teller nog berekenen, dan eventueel de breuk wat vereenvoudigen. Een vierkantswortel is natuurlijk een macht (1/2).

Laat eens zien wat je probeert.

mvg,
Tom

td
zondag 11 juni 2006

 Re: Re: Differentieren van een functie 

©2001-2024 WisFaq