Je moet een product introduceren. Om te kijken of er genoeg vraag naar is doe je een test. Je gaat adverteren.
Beperkende voorwaarden: je hebt een budget van €30000,-. Er moeten ten minste 10 televisie uitzendingen zijn en je mag niet meer dan €18000,- uitgeven aan televisie uitzendingen.
A B C Tv-reclame overdag 1000 1500 15 Tv-reclame ‘s avonds 2000 3000 10 Krant door de week 1500 400 25 Krant zaterdag 2500 1000 4 Radio reclame 3000 100 25
A: aantal potentiele klanten die je kunt bereiken B: Kosten per advertentie C: Aantal keren beschikbaar
Het aantal potentiele klanten moet zo groot mogelijk zijn.
Dennis
Student hbo - maandag 3 oktober 2005
Antwoord
Hoi Dennis,
Eerst even met het BOERENVERSTAND: er zijn een aantal dingen waarop je moet letten. Het doel is simpel: zoveel mogelijk mensen bereiken met een beperkt budget. * rendement Je kunt voor alle media het rendement berekenen, dwz. de verhouding van aantal mensen dat je bereikt tov. de prijs per reclame. Dan zie je al snel dat radio reclame het populairst zal zijn: je bereikt hiermee het grootste aantal mensen met de laagste kosten. * minstens 10 tv uitzendingen Aangezien je ook minstens 10 tv uitzendingen moet kiezen (die dus relatief duur zijn), wil je hierin een afweging maken tussen rendement en totale kosten. Het rendemenet is voor uitzendingen overdag en uitzendingen 's avonds echter hetzelfde, dus dat is wel makkelijk: je kiest dan voor de reclames overdag, zodat je meer geld overhoudt voor de radio reclames.
WISKUNDE Dit hele verhaal kun je ook meer wiskundig onderbouwen. Je moet dan de vijf mediavormen als variabelen kiezen en hieraan cijfers verbinden voor rendement, totale kosten, etc. Bijvoorbeeld: TO = aantal advertenties via tv uitzendingen overdag TA = aantal advertenties via tv uitzendingen 's avonds ...
Restricties zijn dan bijvoorbeeld: TO = 15 TO = 0 TO + TA = 10 1500 TO + 3000 TA + ...= 30000 Vanaf daar wordt het optimaliseren met lineaire algebra.