Kunt u deze sommen voor mij uitrekenen en de berekening erbij schrijven:
(-3a2b)4=...
5·-24:5·32=...
Vul in:
12x6=4x3·...
12x6=2x·...
Grafieken:
Gegeven zijn de formules y=-2x+7 en y=(x-2)2. a. Teken de grafiek van beide formules in één figuur. b. De grafiek snijden elkaar in twee punten. Schrijf de coördinaten van deie punten op. c. Bij vraag a heb je een parabool en een lijn getekend. Kleur het deel van de lijn dat binnen de parabool igt blauw.
En de laatste vraag:
Als je een som hebt, bv. 5xy-5x-5 Moet je deze som dan in alfabetische volegorde zetten. Dus 5-5x-5xy?
Groetjes en alvast heel erg bedankt Linda Joosten.
ps. Wilt u zo snel mogelijk op deze vraag antwoord geven!!! Ik moet het namelijk voor aanstaande donderdag weten!!!
Bert
Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo - dinsdag 21 juni 2005
Antwoord
Hallo,
Het is wel de bedoeling dat je even aangeeft wat er precies niet lukt of wat je al geprobeerd had, niet zomaar een hoop opgaven indienden. Ik zal wat hints en aanwijzingen geven:
(-3a2b)4: Als je een product tot een macht verheft moet je elke factor tot die mach verheffen. (ab)n = anbn
12x6 = 4x3 * ? Deel 12x6 door 4x3 en je weet waar je nog mee moet vermenigvuldigen. Deel de constanten door elkaar en de machten in x: 12x6/4x3 = 3x3 Probeer het zelf even voor die andere.
a) Lukt het tekenen al niet? De lijn kan je perfect tekenen als je 2 punten hebt, voor de parabool zijn wat meer punten handig. Let ook op de verschuiving van de parabool. n) Moet je dat uit de figuur afleiden? Dan eerste tekenen. Moet je dan berekenen? Dan vul je de functiewaarde van de lijn in in de parabool, en los op naar x (dit is dan een kwadratische vergelijking) c) Als a lukt zal dat ook wel lukken, dat hoef ik toch niet voor te doen?
Wat die "5xy-5x-5", voor zover ik weet is daar geen algemene regel voor, je hoeft dat niet per se alfabetisch te noteren. Het kan natuurlijk wel dat de ene leerkracht zo z'n voorkeuren heeft en als je er iets structuur in wil kan je het zo doen. Bij hogere graden is het de gewoonten de termen te noteren in dalende graad.